آیا رنگ ماسک معیاری برای استاندارد یا غیر استاندارد بودن آن است؟


آیا رنگ ماسک معیاری برای استاندارد یا غیر استاندارد بودن آن است؟

 

تنوع ماسک با شیوع کرونا در بازار بسیار زیاد شده است. ماسکهای سفید و آبی این روزها با رنگ های متنوعی در بازار دیده می شوند. به همین خاطر ممکن است برای خیلی ها این سوال ایجاد شده باشد که آیا رنگ ماسک معیاری برای خوب یا بد بودن و تشخیص استاندارد بودن آن است یا خیر. در این مطلب به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

 

در برخی از وب سایت ها مطالب غیر صحیحی در مورد رنگی بودم یا نبودن ماسک نوشته شده است. برخی نوشته اند که ماسک آبی دارای لایه های سمی است. چنین موضوعی به هیچ عنوان صحت ندارد. اگر چنین بود هرگز در بیمارستان ها و خیلی از مراکز درمانی دیگر از ماسکهایی به این رنگ استفاده نمی شد. ماسک سبز و آبی خیلی سال است که در بیمارستان ها استفاده می شود و هیچ مشکلی هم به وجود نیاورده است. پس سمی بودن لایه های رنگی ماسک صحت ندارد.

 

حتی رنگ های دیگری چون مشکی، طوسی و... نیز این روزها در بازار دیده می شود و خیلی از این محصولات هم توسط شرکتهای صاحب نام استاندارد تولید می شوند. اگر این لایه های رنگی که معمولا برای لایه رویی استفاده می شوند از لایه های استاندارد و بهداشتی باشند هیچ مشکی ایجاد نمی کنند.

 

حال ممکن است برای شما این سوال به وجود آمده باشد که پس چرا پیش از کرونا تنها ماسکها را در رنگ های سفید و آبی و گاها سبز می دیدیم. پاسخ این است که در زمان پیش از کرونا ماسکها تنها توسط پزشکان و کسانی که در محیط هایی مثل بیمارستان کار می کردند استفاده می شدند. مردم عادی نیازی به استفاده از این ماسکهای پزشکی نداشتند. اما شرایط کرونا باعث شد که مردم هم ماسک بزنند. در محیط های درمانی نیز معمولا از رنگ های استاندارد و سازمانی پزشکی چون سفید و آبی و سبز استفاده می شود. به غیر از ماسکها که موضوع بحث ما هستند خیلی از وسایل پزشکی مثل کاورهای کفش و کلاه های پزشکی نیز گاها به این رنگه ها هستند.

 

مواردی که برای استاندارد بودن ماسک مهم است لایه ها و قطعات استفاده از ماسک و روش تولید ماسک است. به طور مثال ماسکی که با چرخ خیاطی تولید شده باشد حتی اگر لایه های خوبی هم داشته باشد نمی تواند انتخاب خوبی باشد. ماسک تنها باید به روش پرسی و بدون دخالت دست تولید شده باشد. این روش که بهداشتی ترین و اصولی ترین روش تولید ماسک است به کمک دستگاه های بزرگ انجام می شود و به روش اولتراسونیک معروف است.

 

لایه های رویی و زیرین ماسک که معمولا از اسپان باند هستند در ماسکهای بهداشتی باید از لایه های نرم و لطیف و ضد حساسیت باشند. این لایه ها با صورت در تماس هستند و اگر زبر و خشن باشند ممکن است پوست را آزار دهند. پس در ماسکهای تخصصی پزشکی از نوع بسیار نرم و ضدحساسیت اسپان باند استفاده می کنند. لایه هایی که به عنوان لایه رویی و لایه زیرین بدنه ماسک مورد استفاده قرار می گیرند.

 

لایه وسطی مهم ترین لایه است. این لایه که ملت بلون است وظیفه فیلتر کنندگی را در یک ماسک بر عهده دارد. لایه ای که دقیقا در بین دو اسپان باند دیگر قرار می گیرد و از رد شدن ویروس و باکتری های گرم مثبت و منفی مثل کرونا و آنفولانزا جلوگیری می کند. هر چه این لایه ضخیم تر باشد قدرت بیشتری در جلوگیری از رد شدن ویروس و میکروارگانیسم ها دارد. این لایه معمولا بین 17 تا 30 گرم دارد. گرماژ کمتر طبیعتا قدرت کمتری در حفاظت در برابر ویروس ها دارد. یک ماسک استاندرد برای محیط درمانی ویروسی و بیماری زا باید حتما لایه ملت بلونی داشته باشد. ماسکی فاقد این لایه برای شرایطی مثل محیط درمانی و یا برای کرونا قابل استفاده نیست.

 

اندازه ماسک نیز باید در انتخاب در نظر گرفته شود. برای بزرگسالان اندازه 17.5 در 9.5 و برای کودکان کمی کوچکتر در نظر گرفته می شود. هر ماسکی باید با اندازه صورت متناسب باشد. ماسک بزرگ برای بچه ها قابل استفاده نیست و به دلیل شل و رها بودن روی صورت می تواند موجبات بیماری را فراهم کند. برای بزرگترها نیز باید از ماسکها متناسب صورت استفاده گردد.

 

وجود فیکسر بینی در بالای ماسک هم اهمیت زیادی دارد. این قسمت یک قطعه کوچک نرم و منعطف است که باعث می شود بالای ماسک با توجه به اندازه بینی فیکس و بسته شود. پس می تواند از ورود هوای فیلتر نشده که می تواند از بالای ماسک وارد جریان تنفسی شود پیش گیری کند. یک ماسک استاندارد باید فیکسر بینی داشته باشد. نداشتن فیکسر نه تنها باعث بیماری می شود بلکه باعث می شود با ماسک راحت نباشید و روی صورت شما زیاد تکان بخورد.

 

ماسک های ملت بلون دار سه و چند لایه ای ممکن است روش اتصال بندی یا کشی داشته باشند. در نوع کش دار در هر طرف ماسک قطعه ای کش برای اتصال ماسک به کمک گوش ها در نظر گرفته شده است. در مدل بند دار هم در هر طرف ماسک دو قطعه بند بلند قرار دارد. با بستن بند های بالا به هم و بند های پایین به هم ماسک روی صورت قرار می گیرد. تفاوتی در کارایی ماسکهای کش دار و بنددار وجود ندارد و تنها لایه ها و روش ساخت اهمیت دارد.

 

ماسکهای قابل اطمینان را می توانید به کمک سیب سلامت و مجوزهایی مثل غذا و دارو هم بشناسید. این مجوزها و نشان های استاندارد معمولا روی جعبه ماسک درج می شود. طبیعتا ماسکهایی با این نشان ها قابل اطمینان تر هستند و راحت تر می توان به آن ها اعتماد کرد.

 

و این که ماسک را به صورت بسته بندی خریداری کنید. از خرید ماسک ها باز و فاقد بسته بندی اجتناب کنید. حتی اگر ظاهری شبیه به ماسکهای دیگر داشته باشد. ماسکهای بهداشتی باید یک بسته بندی داشته باشند. سعی کنید ماسکها را از مراکز قابل اطمینان مثل داروخانه ها تهیه کنید.

 

معیار انتخاب ماسک لایه ها و استاندارد بودن ماسک باشد نه ظاهر و زیبایی. حتما و حتما ماسکهای یکبار مصرف ملت بلون دار را برای کرونا استفاده کنید.