دوربین عکاسى حرفه اى

ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد یک دوربین عکاسى حرفه اى نداشته باشید اما به عکاسی علاقه‌مند باشید!
از طرفى امروزه همه ما به دنبال افزایش محبوبیت خود در شبکه هاى اجتماعى مانند اینستاگرام هستیم و به اشتراک گذاشتن تصاویر زیبا یکى از راه‌هاى رسیدن به این اهداف است.

گوشی‌های هوشمند امروزی از قابلیت‌های بالایی برای عکاسی بهره‌مند شده‌اند. دوربین‌ گوشی‌های هوشمند با داشتن سنسورها و لنزهای کوچک و فشرده، کیفیت بالایی در عکاسی دارند که می‌توانند از لحاظ کیفیت با دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای رقابت کنند.

برای عکاسی عالی با گوشی‌های هوشمند ابتدا باید همان موارد الزامی در عکاسی را رعایت کنید، یعنی دید عالی برای به تصویر کشیدن ایده‌ها، نورپردازی و درک عمیق از عکاسی. اما ترفندهایی وجود دارند که می‌توانند عکس‌های شما را از عکس‌های ساده و گاهی بد به عکس‌هایی عالی و جالب بدل کنند. در ادامه با ترفندها و تکنیک‌های ساده‌ی عکاسی با موبایل، همراه ما باشید.

برای اینکه بتوانید بهترین استفاده را از یک گوشی همراه کنید و به راحتی از همه امکانات عکاسی آن استفاده کنید، خوب است با اجزای مختلف آن آشنا شوید تا در هنگام عکاسی، درک درستی از نحوه کار دستگاه داشته باشید. این موضوع قطعاً به شما کمک خواهد کرد تا کیفیت عکس‌های خود را بالا ببرید.بخش‌های اصلی دوربین موبایل :

-سنسور

سنسور دوربین موبایل، اولین نقطه‌ای است که نور پس از عبور از لنز به آن برخورد می­کند. هر چقدر سنسور بزرگتر باشد، عملکرد بهتری دارد. با بزرگتر بودن سنسور، پیکسل­‌های آن هم بزرگتر می­شود، عکس­‌های ثبت شده، نویز کمتری خواهند داشت و عملکرد دوربین در محیط‌های کم­ نور بهتر خواهد شد و شفافیت عکس هم افزایش می­یابد.

مشکلی که در این میان هست این است که کوچک بودن گوشی، یک اصل است. بنابراین بزرگ شدن سنسور، چالشی در ساختن گوشی برای شرکت­‌های سازنده است. ترجیح بیشتر شرکت­‌های سازنده گوشی هوشمند استفاده از سنسورهایی به اندازه ۱/۲.۳ تا ۱/۱.۷ اینچ است.

-لنز

لنز، قطعه‌ای است که از ترکیب چندین عدسی شیشه‌ای تشکیل می­شود و در جلوی دوربین موبایل نصب می­شود. کیفیت لنز تأثیر چشمگیری روی کیفیت عکس موبایل شما خواهد داشت. کار لنز، انعکاس تصویر است و دوربین­‌های حرفه‌ای یا موبایل­ها، کار ذخیره این تصویر را به عهده دارند.

بسیاری از موبایل­ها از لنز معمولی یا دیجیتال استفاده می­کنند ولی خیلی از شرکت­‌های لوازم جانبی موبایل، به این فکر افتاده‌­اند که لنز جداگانه اپتیکال برای موبایل­‌های مختلف ارائه بدهند. در حال حاضر دو نوع لنز دیجیتال و اپتیکال برای موبایل وجود دارد. لنز‌های اپتیکال که روی گوشی موبایل نصب می­شود، عمدتاً به سه نوع لنز معمولی، واید و تِله تقسیم می­شود. لنز واید، تصویر را به طور باز منعکس می­کند و لنز تله هم با زوم کردن تصویربرداری می­کند.

بدین ترتیب یک موبایل می­تواند از لحاظ کیفیت عکسبرداری به سطح دوربین­‌های حرفه‌ای نزدیک شود. معمولاً لنز‌های دوربین­‌های گوشی همراه دارای قسمتی به نام «اصلاح کننده» هستند که هدف از ایجاد آن‌ها روی لنز، اصلاح ورود نور به سنسور و افزایش کیفیت عکس است.

متأسفانه شرکت­‌های سازنده اطلاعات زیادی در مورد لنزها منتشر نمی­کنند ولی می­توان از روی استقبال مخاطبان به این لنزها، لنز‌های خوب را تشخیص داد. لنز‌های شرکت نوکیا، سونی و هواوی تا به حال امتحان خوبی پس داده‌­اند.

-لرزشگیر دوربین

دوربین­‌های گوشی هوشمند معمولاً از دو نوع لرزشگیر دیجیتال و اُپتیکال یا هر دو استفاده می­کنند. هدف از تعبیه لرزشگیر، کاهش لرزش دست در حین عکاسی است. ایدئال این است که گوشی شما از هر دو نوع لرزشگیر استفاده کند.

لرزشگیر اپتیکال در مجموع از لنز متحرک، ژیروسکوپ و موتور‌های کوچکی تشکیل شده است تا لرزش­‌های دست را خنثی کند. این نوع لرزشگیر کاملاً به سبک مکانیکی عمل می­کند و تأثیر خوبی در افزایش کیفیت عکس شما خواهد داشت.

لرزشگیر دیجیتال کاملاً نرم‌­افزاری عمل می­کند و از قابلیت­‌های دیجیتالی تلفن همراه استفاده می­کند. این لرزشگیر، فریم به فریم عکسی را که گرفته اید، بررسی می­کند و آن‌ها را با هم مقایسه می­کند و فریمی را که لرزش بیش از حد داشته باشد، اصلاح می­کند.

-سیستم فوکوس خودکار

یک دوربین گوشی هوشمند معمولاً از سه نوع سیستم فوکوس خودکار استفاده می­کند؛ دوال پیکسل، تشخیص فاز و تشخیص کنتراست. در ادامه در مورد هر کدام کمی صحبت می­کنیم:

تشخیص کنتراست

این سیستم بر اساس تشخیص یک کنتراست معین در نور‌های وارد شده به دوربین از محیط، باعث می­شود تا دوربین آن بخش را به عنوان بخش فوکوس در نظر بگیرد. البته این فناوری به طور کلی قدیمی است و سرعت پایینی هم دارد.

تشخیص فاز

در این روش از اختلاف فاز میان دو تصویر تشکیل­شده در راست­ترین و چپ­ترین بخش منحنی عدسی استفاده می­شود که از روش اول بسیار سریعتر عمل می­کند.

دوال پیکسل

این فناوری با اختلاف زیادی نسبت به دو روش قبلی برتر است و سرعت بالایی دارد.

مگاپیکسل‌ها

قدرت لنز یک دوربین معمولاً با واحد مگاپیکسل بیان می­شود. سوالی که خیلی از افراد می­کنند این است که آیا اگر مگاپیکسل دوربین بیشتر باشد لزوماً کیفیت عکس دوربین هم افزایش خواهد یافت یا خیر؟ در پاسخ باید گفت که مگاپیکسل بیشتر، لزوماً کیفیت عکس را بیشتر نمی‌کند ولی به هر حال جزییات آن را افزایش می‌دهد. اگر مگاپیکسل­‌های عکس بیشتر باشد، حتی بعد از کراپ کردن آن هم به جزئیات بیشتری دست خواهید یافت. ضمناً در صورتی که به دنبال چاپ عکس‌های خود هستید، مگاپیکسل بیشتر بهتر است.

با وجود مگاپیکسل بیشتر، عکسها هم حجیم­تر خواهند شد و فضای بیشتری از حافظه را اشغال خواهند کرد و ویرایش آن‌ها نیازمند قدرت پردازشی بیشتری خواهد بود. کاربرانی که نمی­خواهند حجم زیادی از گوشی آن‌ها اشغال شود، هر چه مگاپیکسل گوشی آن‌ها کمتر باشد، بهتر است.

-نرم افزار

دوربین تلفن­‌های همراه محدودیت­‌های زیادی از لحاظ فیزیکی دارند و نمی­توان همه کمبود‌های آن‌ها را به طور فیزیکی برطرف کرد. بنابراین بسیاری از شرکت­ها به دنبال این هستند که کمبود‌های گوشی­ها را به طور نرم­افزاری حل کنند و نرم افزار را به کمک سخت افزار بیاورند. در واقع با عکاسی محاسباتی در این نرم افزارها، گوشی­ها می­فهمند که از چه چیزی، در چه مکانی و در چه زمانی مشغول عکاسی هستند؟ این فناوری کمک می­کند که نرم افزار گوشی مثلاً بتواند آسمان را آبی کند یا کنتراست رنگها را تغییر دهد. ایجاد حالت شب، قابلیت تولید عکس پرتره، حالت HDR و … از دیگر توانمندی­‌های نرم­افزار‌های جدید است که در هنگام خرید موبایل باید به وجود آن‌ها در نرم افزار موبایل توجه کرد.

اصول کلی

در این بخش به اصول کلی آموزش عکاسی با موبایل مانند نکات قبل از خرید موبایل، نحوه تنظیمات دوربین، مهارت­‌های کار با دوربین موبایل و … می­پردازیم.

1) در هنگام خرید موبایل، قابلیت زوم اپتیکال را فراموش نکنید

به طور کلی گوشی­‌های موبایل می­توانند دارای دو نوع زوم اپتیکال یا دیجیتال باشند. برای گرفتن عکس‌های با کیفیت از راه دور، وجود قابلیت زوم اپتیکال مهم است و زوم دیجیتال اهمیت خاصی ندارد. زوم دیجیتال فقط کمک می­کند که شما بعد از گرفتن عکس در موبایل یا رایانه خود، بتوانید به طور دیجیتالی روی عکس زوم کنید ولی با وجود زوم اپتیکال می­توانید طوری عکس بگیریدکه با وجود دور بودن فاصله شما از سوژه، گویا از فاصله نزدیک از آن عکس گرفته­‌اید!

باید بدانید که این قابلیت، خیلی برای شما گران در نمی­آید و در حال حاضر گوشی­‌های ارزان­قمیت هم هستند که از این قابلیت پشتیبانی می­کنند.

2) از دوربین و متعلقات آن در برابر آب محافظت کنید

هیچ موقع فریب تبلیغات در مورد لنز‌های ضد آب را نخورید. فقط و فقط در حالتی که سازنده رسماً اعلام کرده باشد که دوربین و لنزی که ارائه داده است، ضد آب است می­توانید با خیال تخت در شرایط بد جوی هم از آن استفاده کنید. در غیر این صورت فرض کنید که دوربین و لنز موبایل شما، به آب حساس هستند و ممکن است با کمی آب یا خاک دچار مشکل شوند.

بنابراین بهتر است در شرایط بد جوی با یک پوشش پلاستیکی دوربین و لنز آن را بپوشانید تا در دراز مدت بتوانید از دوربین خود به خوبی استفاده کنید.

3) تنظیمات دوربین موبایل را جدی بگیرید

تکیه بر حالت خودکار و پیش­فرض دوربین گوشی همیشه خوب نیست. اما اگر عجله دارید و می­بینید که یک سوژه خوب در مقابل شما در حال اتفاق افتادن است و زمان زیادی برای تنظیم دوربین ندارید، می­توانید از تنظیمات پیش فرض دوربین موبایل استفاده کنید. در این حالت، گرفتن عکس از خود سوژه مهمتر از بررسی میزان نور و تعادل رنگ می­باشد.

امروزه اکثر دوربین­‌های موبایل دارای تنظیمات پیشرفت‌های مانند تعادل رنگ سفید، سرعت شاتر یا دکمه عکاسی و ISO یا میزان حساسیت سنسور دوربین به نور محیط و …  هستند. همچنین با پیشرفت تکنولوژی شاهد به کارگیری فناوری کنترل و تنظیم دیافراگم در گوشی­‌های هوشمند هستیم که باعث شده است بتوانیم از دوربین­‌های گوشی­ همراه همانند یک دوربین DSLR استفاده کنیم. اگر موبایل شما فاقد ISO و فناوری کنترل و تنظیم دیافراگم است، می توانید از ماژول­‌های سخت­­افزاری که کمپانی­‌های سازنده ارائه می­کنند استفاده کنید.

برترین نرم افزارهای ویرایش عکس اندروید

Snapseed

PicCollage

Pixlr

Picsart

برترین نرم افزارهای ویرایش عکس آیفون

VSCO

Snapseed

Enlight

TouchRetouch

AfterFocus

شما می توانید این نرم افزارها را از طریق استورهای معتبر مثل گوگل پلی استور و اپ استور دانلود و نصب نمایید.

چرا عکاسی با موبایل بهتر از عکاسی با دستگاه های حرفه ای است؟

ما معتقدیم عکاسی با تلفن همراه در بسیاری از موارد می تواند بسیار جذاب تر و جالب تر از عکاسی با دوربین های حرفه ای باشد. دلایل زیادی برای تکیه بر این موضوع وجود دارد که در این قسمت به تعدادی از آن ها اشاره کرده ایم.

ثبت سریع‌تر تصاویر نسبت به دوربین های عکاسی

یکی از بزرگ ترین مزیت هایی که عکاسی با موبایل نسبت به عکاسی با دوربین های حرفه ای دارد، سرعت بالای ثبت تصاویر در تلفن همراه است. اگر شخصی قصد داشته باشد یک صحنه را با استفاده از تلفن همراه خود ثبت نماید، تنها به 5 ثانیه زمان نیاز دارد تا با استفاده از گوشی خود عکسی را بگیرد اما این زمان در دوربین های حرفه ای بسیار بیشتر است. از این رو با کمک تلفن همراه تان می توانید به راحتی تمام لحظات جذاب و ایده های لحظه ای را ثبت کرده و به وجود آورید.

میلگرد چیست؟

میلگرد چیست؟

 

امروزه ساخت و ساز بسیار پیشرفته است و هرچه پیش می رویم نیازها ، خواسته ها و آرمان ها تغییر می کند. ساختمانها برای داشتن مقاومت و مقاومت از جمله نقش میلگرد در بتن به ابزار خاصی نیاز دارند. نقش میلگرد در بتن برای داشتن ساختاری مستحکم و بادوام بسیار مهم است. بتن بدون میلگرد کاربرد کمی دارد و در ساخت و ساز استفاده نمی شود ، بنابراین این مقاطع فولادی برای افزایش مقاومت بتن به روش های مختلفی قرار می گیرند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نقش میلگرد در بتن ، مقاله کامل را بخوانید. در این مقاله همچنین سعی شده است انواع میلگردها و کاربرد هر یک معرفی و بررسی شود.

میلگردهای محافظ در سازندگان سایه

همه ما نام میلگرد را شنیده ایم و کم و بیش در مورد آن اطلاعات داریم ، به عنوان مثال می دانیم که این یکی از مواد مورد استفاده در سازه ها است و با افزایش قیمت آن ، هزینه سخت افزار نیز افزایش می یابد. امروزه از کف تا ستون ها از میلگرد استفاده می شود ، اما ... واقعاً چرا میلگردها اینقدر مهم هستند و چگونه از ما محافظت می کنند؟

انواع میلگردها

برای دانستن نقش میلگرد در بتن ، ابتدا باید میلگرد را بشناسیم. میلگرد نوعی میله استیل است که در اندازه های مختلف ساخته می شود و برای بتن ریزی استفاده می شود. در بیشتر سازه های دست انسان ، بتن برای مقاومت ساخته می شود. اگرچه بتن مقاومت بالایی در برابر نیروهای فشاری دارد و برای خرد شدن این ماده به مقاومت فشاری فوق العاده ای نیاز دارد ، اما از ضعف نیز برخوردار است. بتن مقاومت زیادی در برابر نیروهای کششی و چرخشی ندارد ، در اینجاست که میلگرد وارد میدان می شود و از سازه ها در برابر نیروهای کششی محافظت می کند. در واقع از این محصول فولادی برای مقاوم سازی بتن استفاده می شود. یکی از مواقعی که افزایش مقاومت کششی بتن به لطف میلگردها از ما محافظت می کند ، زمان وقوع زلزله است. در این موارد آنچه از ترک خوردن و شکستن بتن جلوگیری می کند میلگردهای بکار رفته در آن است. آنها به عنوان محافظ ساختاری برای حفظ امنیت ساکنان عمل می کنند.

 

قیمت میلگرد

آرماتورهای فولادی آماده بتن ریزی

میلگرد برای تقویت بتن داخل. میلگرد با گریدها و گریدهای مختلف استیل و به صورت چرخ دنده تولید و تولید می شود. اتصالات میلگرد آنها را در بتن تقویت می کند و احتمال شکستن بتن را بسیار کاهش می دهد. همانطور که تاکنون مشاهده کردیم ، نقش میلگرد در بتن بسیار مهم است. بتن بسیار محکم است و تحت فشارهای مختلف ساختاری به خوبی کار می کند. اما اگر به مرکز بتن فشار وارد شود ، در اثر فشار وارد شده ، ماده جامد به راحتی شکسته می شود. به عنوان مثال ، یک تیر بتونی را روی یک سازه بتونی تصور کنید. این تیر بتونی فقط در دو طرف توسط ستون گرفته می شود ، در حالی که هیچ ستونی در وسط تیر بتونی وجود ندارد. حال اگر به قسمتهای میانی این تیر فشار وارد شود ، نتیجه مشخص است و تیر بتونی قطعاً از وسط نصف خواهد شد. برای جلوگیری از این اتفاق ، تیر بتونی با میلگردهای آجدار تقویت می شود. بتن مسلح دیگر تحت هیچ فشاری نمی تواند بشکند. زیرا فشار توسط میلگرد جذب شده و بدون آسیب رساندن به خود بتن خنثی می شود. یکی دیگر از کاربردهای میلگرد در بتن کاهش ضخامت بتن است. با میلگرد داخل بتن دیگر نیازی به ریختن ضخیم نیست زیرا میلگرد باعث تقویت بتن می شود تا دیگر نیازی به بتن ضخیم نباشد. بتن با خاصیت شکننده با استفاده از میلگرد خاصیت ترک خوردگی بتن را کاهش می دهد در حالی که نصب آن نیز آسان است. علاوه بر این ، میلگرد موجود در بتن نه تنها باعث تقویت بتن و ساختار ساخته شده از بتن می شود بلکه باعث صرفه جویی در هزینه ها نیز می شود.